Küresel Krizden Çıkış İslam İktisadı
İslâm, faizi yasaklayarak paranın üretime aktarılmasını temin eder. Üretim de istihdâmın yolunu açar. İslâm; infak, zekat, sadaka gibi kavramlarla zenginle fakir arasında muhteşem bir muvâzene tesis eder. Böyle bir toplumda burjuva ve proleterya diye iki ayrı sınıf oluşmaz. Bunun içindir ki, İslâm cihan devletlerinin hâkimiyet yıllarında -kapitalizmden korunmak için komünizmin ortaya çıkması gibi- varlığını İslâm karşıtlığı üzerine bina eden bir sistem zuhûr etmemiştir.
Kapitalizmi kuran ve koruyan irade, İslâm’ın üretim ve istihdam merkezli yapısının sömürüye son vereceğini bildiğinden dolayı, İslâm’ı esas alan yönetim şekillerinin iktidardan uzaklaştırılması için her türlü yola başvurmaktadır. 2008 krizi göstermiştir ki, dünya ekonomisi faizi merkeze alan bir anlayışla daha uzun zaman yoluna devam edemez.
Müslümanlar, emperyalist güçlerin büyük güç kaybettiği II. Dünya Savaşı sürecinde hazırlıklı olsaydı bugün siyasi noktada olduğu gibi iktisâdi alanda da refah düzeyini yakalayan bir "İslâm Dünyası” ile karşı karşıya olurduk.
Kapitalizm’in sürekli ulusal ve küresel krizlere girdiği bir zamanda Müslümanlar, hem mevcût iktisâdi yapıya hem de İslâm iktisâdına vâkıf ilim adamları yetiştirebilirse yeni dünya, İslâmî ilkeler esas alınarak kurulacaktır.
***
Emeksiz kazanç olan faizi, sömürüyü, değişim aracı olan parayı, niçin faizin haram, neden ticaretin meşru olduğunu, faizin enflasyonla münâsebetini, bir ülkenin İslâm’a ait olup olmamasına göre faizin hükmünün değişip değişmeyeceğini, çıkış yolu olarak faizsiz finansın nasıl ve neye göre tesis edileceğini anlatan, altı ana başlık, bir lahika ve sonuçtan oluşan bu kitap, kapitalizmin kriz nöbetlerine girdiği bir dönemde insanlara kurtuluş için İslâm İktisâdı’nın niçin tek seçenek olduğunu anlatmaya taliptir.
İÇİNDEKİLER
Mukaddime | 11 |
FAİZİN YA DA EMEKSİZ KAZANCIN TARİHİ | 17 |
I. İLKÇAĞDA FAİZ | 18 |
Sermâyenin Safı ve Alınterinin Kutsallığı | 18 |
Kansız ve Silahsız Sömürü Sistemi: Faiz | 20 |
II. ORTA ÇAĞDA FAİZ | 20 |
A. Eski Ahit’te Faiz | 21 |
B. Yeni Ahit’te Faiz | 23 |
Kilise Kendi Kuyusunu Kazdı | 25 |
C. Saint Thomas | 25 |
III. Liberalizm | 28 |
IV. Kapitalizm | 29 |
V. İslâm | 32 |
PARA NEDİR, NE DEĞİLDİR? | 35 |
I. Paranın Tarifi | 37 |
II. Paranın Özellikleri | 39 |
III. Paranın Fonksiyonları | 39 |
IV. Para Çeşitleri | 40 |
V. Paranın Tarihi | 42 |
VI. Paranın Keyfiyeti | 48 |
VII. PARA ve MAL ARASINDAKİ FARKLAR | 51 |
VIII. Para Ticaretinin Hükmü | 55 |
IX. Hayâli Para | 57 |
Hülâsa | 60 |
FAİZ NİÇİN HARAM ve TİCARET NEDEN HELAL? | 63 |
I. Beşerî Sistemler Vadeder, İslâm Yapar? | 63 |
A. Kapitalizmin Ufku Yalnız Dünya, İslâm‘ınki ise Ukbanın Gölgesinde Bir Dünya | 65 |
B. Kapitalizmin Ölçüleri Yerel, İslâm İktisâdı’nın Esasları ise Evrensel | 65 |
C. Kapitalizmde ve İslâm’da Üretim ve Tüketim İlişkisi | 67 |
II. Ya İnkılap ya İnhitât | 68 |
III. Faiz Neden Kapitalizmde Meşrû, İslâm’da Haram? | 69 |
IV. Kapitalizmle İslâm Arasındaki Temel Farklar | 70 |
A. Kapitalizmde Menfaat, Sosyalizmde Öfke, İslâmda Maslahât Asıl | 70 |
B. Kapitalizm "Önce Para”, İslâm "Önce İnsan” Der | 71 |
C. Faizci Sistemler Üretmeden Kazanmayı, İslâm Üretimi Teşvik Eder | 72 |
D. Kapitalizmde Çift Yönlü Kazanç, İslâm’da Adil Paylaşım Var | 73 |
E. "Kapitalizm, Gölgesini Satamadığı Ağacı Keser.” İslâm, Kıyamet Koparken de | |
Ağaç Dikmeyi Emreder | 74 |
F. Kapitalizm Sabit Kârı Öngörür, İslâm Kâr Gibi Riski de Paylaşmayı Emreder | 76 |
G. İslâm "Karz-ı Hasen”i, Kapitalizm Faizle Borç Vermeyi Önerir | 76 |
H. Kapitalizmde Tüketen İnsan Değerli, İslâm’da İse Üreten İnsan Onurlu | 77 |
I. Kapitalizm Yürek Yakar, Devlet Yıkar, İslâm ise Onarır | 78 |
İ. Helal Helal, Faiz Faizdir | 79 |
Hülâsa | 80 |
PARANIN DÖRT HÂLİ ENFLASYON ve FAİZ | 83 |
Enflasyon | 83 |
Mislî Mal Olan Para, Kıyemî Olur mu? | 84 |
Enflasyon ve Para | 85 |
Fulûs | 86 |
Paranın Dört Hâli | 87 |
Hanefî Mezhebi | 89 |
1. Paranın Kesâd Hâli | 89 |
2. Paranın İnkıta’ Hâli | 97 |
3-4. Paranın Ruhs ve Galâ Hâli | 98 |
Mâlikî Mezhebinde Paranın Dört Hâli | 101 |
Şâfiî Mezhebine Göre Paranın Dört Hâli | 103 |
Hanbelî Mezhebinde Paranın Dört Hâli | 104 |
Değerlendirme | 106 |
DÂRÜ’L-HARB’TE FAİZİN CEVÂZI MÜSLÜMANLARIN MI, | |
FAİZ LOBİSİNİN Mİ MASLAHÂTINA? | 117 |
Dâr/Ülke Kavramı ve Fıkhî Hükümlerin Yönetim Şekliyle Münâsebeti | 120 |
I. Dârü’l-İslâm | 120 |
II. Dârü’l-Küfr | 122 |
A. Dârü’l-Harb | 122 |
B. Dârü’l-Ahd | 125 |
III. Bir Ülkenin Dârü’l-İslâm ya da Dârü’l-Harb Kimliği Değişir mi? | 125 |
IV. Dârül-Harb ve Dârü’l-İslâm Kavramlarının Mekanla Münâsebeti | 127 |
V. Faizli Muâmelelerin Ülke/Dâr Kavramıyla Münâsebeti ve Müctehitlerin Görüşleri | 129 |
A. Dârü’l-Harb’te Faizin Cevâzına Hükmedenler ve Delilleri | 130 |
B. Dârü’l-Harb’te Faizin Haram Olduğuna Hükmedenler ve Delilleri | 135 |
C. Delillerin Tahlîli | 137 |
Hülâsa | 141 |
EKONOMİK KRİZLERDEN ÇIKIŞ YOLU OLARAK | |
FAİZSİZ BANKACILIK | 143 |
I. FAİZCİ BANKACILIK | 143 |
II. İSLÂMİ FİNANS SİSTEMİ’NİN TÂRİHİ ARKA PLANI | 147 |
A. Medine Pazarı | 148 |
B. Beytü’l-Mal/Devlet Hazinesi | 149 |
C. Sarraf | 150 |
D. Emek-Sermâye Ortaklığı | 150 |
E. Faizsiz Finans Kurumları | 151 |
III. YAKIN DÖNEMDE İSLÂM FİNANSI | 152 |
IV. İSLÂM FİNANS KURUMLARININ İŞLEYİŞİ | 154 |
A. Kâr-Zarar Paylaşımı/Müşâreke | 155 |
B. Emek-Sermâye Ortaklığı/Mudârebe | 156 |
C. Peşin Alıp-Veresiye Satma | 159 |
D. Karz-ı Hasen | 159 |
V. KÂRI, FAİZDEN AYIRAN HUSÛSİYETLER | 162 |
VI. FAİZSİZ BANKACILIĞIN ZORLUKLARI ve ÇÖZÜM YOLU | 163 |
VII. KRİZLER ve İSLÂMÎ FİNANS | 166 |
Hülâsa | 173 |
LAHİKA | |
KAPİTALİZMA’NIN ISLÂHINA ÇALIŞMAK, | |
ÖLÜYÜ PUDRALAMAKTIR: İSLÂM’A YOL AÇIN! | 179 |
İslâm İktisâdı’nın Evrenselliği | 180 |
Ticaret | 182 |
Kâr Haddi | 183 |
Zekât | 185 |
Mülkiyet Hakkı | 186 |
Eşya – İnsan İlişkisi | 186 |
İlâhi Denetim | 187 |
Sosyal Yardımlaşma ve Merhamet | 188 |
İktisat ve Din | 189 |
Patron – Çalışan Münâsebeti | 189 |
Sendika | 191 |
Üretim | 193 |
Öncüler ve Kalkınma Ajansları | 194 |
Sanayi | 196 |
Ticaretin İbadetle Münasebeti | 197 |
Para ve Zühd | 198 |
İktisâdın Üç Kutbu | 199 |
Tevekkül ve Kazanma Azmi | 200 |
Para Kazanma Gâyesi | 202 |
SONUÇ | 204 |
KİTÂBİYÂT | 209 |